Save the Children: Kroz jačanje socijalnog uključivanja do kvalitetnijeg obrazovanja
Održana završna konferencija Save the Children regionalnog projekta: Kroz jačanje socijalnog uključivanja do kvalitetnijeg obrazovanja.
U Sarajevu je održana završna konferencija u okviru projekta „Jačanje socijalnog uključivanja – jednako i kvalitetno obrazovanje za podršku uspješnog razvoja djece sjeverozapadnog Balkana“ koji je organizacija Save the Children provela od 2016. do 2019. godine u Bosni i Hercegovini, Srbiji i Crnoj Gori. Osnovni cilj bio je pristup kvalitetnom obrazovanju hiljadama djece kojoj je ovo pravo bilo uskraćeno, a kroz projekat su obuhvaćene tri oblasti – pristup kvalitetnom obrazovanju u oblasti ranog rasta i razvoja, uključivanje djece sa poteškoćama u obrazovni sistem, kao i podučavanje i učenje zasnovano na ishodima učenja usklađenim sa međunarodnim standardima.
“Kroz projekat se radilo na unaprjeđenju politike, prakse i kulture na nivou predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja u BiH, Srbiji i Crnoj Gori. Obuhvatio je više od 300.000 djece, 5.000 profesionalaca, 180 institucija i na izvjestan način rezultirao promjenama koje se već vide i koje će se vidjeti i u budućnosti jer smo sve to radili u partnerstvu sa obrazovnim vlastima u ove tri zemlje”, kaže Fatima Smajlović, direktorica za kvalitet i razvoj programa u organizaciji Save the Children navodeći neke od konretnih i na terenu već vidljivih rezultata:
“Ono što možemo reći da smo već uspjeli jeste da smo zajedno sa obrazovnim vlastima u Kantonu Sarajevo i Tuzlanskom kantonu radili na tome da se kreira sedmogodišnji plan, odnosno strategija za uključivanje djece sa poteškoćama. Već su obezbijeđena sredstva da se dio Strategije implementira u Tuzlanskom kantonu koji će trajati ovu i sljedeću godinu kroz rješavanje problema koji se tiču djece s poteškoćama. Pomogli smo i da se vezano za ishode učenja obuhvati više od 5.000 profesionalaca direktno, od toga najmanje 500 njih u ulozi trenera-mentora, a drugi profesionalci su bili u prilici da ishode učenja dovedu u učionice i da preko 100.000 djece ima koristi samo od ovog dijela projekta”
Ravnateljica Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) Maja Stojkić kaže kako je podrška Save the Children-a bila ključna u realizaciji brojnih aktivnosti:
“Sve aktivnosti koje Agencija provede se trebaju implementirati od strane nadležnih obrazovnih vlasti, a Save the Children kao naš partner pomaže ka boljoj implementaciji na terenu jer smo svjesni da su ministarstva obrazovanja obično pod teškim i financijskim i izazovima po pitanju ljudskih kapaciteta što se tiče provedbe. Ovdje su obuhvaćene sve tri komponente – rani rast i razvoj koji smo uz podršku Save the Children-a i definirali u zajedničko jezgro cjelovitih razvojnih programa za predškolstvo”, kazala je Maja Stojkić potcrtavajući značaj projekta po komponentama:
“Što se tiče inkluzije Agencija ima u planu napraviti i smjernice za inkluzivnu nastavu i to ne samo za učenike s poteškoćama već i za nadarene učenike, a kad je riječ o nastavi definiranoj na ishodima treba napomenuti da je Save the Children izravno financirao izradu zajedničke jezgre cjelovitih razvojnih progama, izradu zajedničke jezgre za matematičko područje, za predmete unutar prirodoslovlja i zajendičkojezgro za umjetničko područje što je omogućilo implementaciju na terenu i uvođenje ishoda učenja u nastavu”.
Direktorica JU “Peta osnovna škola” Elvira Hrustanović potcrtala je podršku koju je ova škola dobila u omogućavanju kvalitetnijeg pristupa za svu djecu:
“Obrazovne institucije drže ključ inkluzivnog društva. Ne možemo govoriti o inkluzivnom obrazovanju ako imamo arhitektonske barijere u školi. Činjenica je da su škole sagrađene 80-ih kao što je naša nemaju prava arhitektonska rješenja i ne omogućavaju pristup svim učenicima. Kroz saradnju sa Save the Children-om ponuđena nam je stručna literatura, i asistivna tehnologija, pomogli su nam u izgradnji toaleta za svu djecu, stvorili smo inkuzivno okruženje u kojem djeca mogu da napreduju, rastu i razvijaju se u skladu sa svojim sposobnostima, bez toga ne bi mogli”, kazala je Elvira Hrustanović koja je na Konferenciji podijelila iskustvo stvaranja inkluzivne škole.
Na Konferenciji su izneseni primjeri dobrih praksi iz škola, zajednica i obrazovnih i drugih institucija iz Bosne i Hercegovine razvijenih tokom implementacije Projekta od kojeg je više hiljada dječaka i djevojčica imalo direktnu korist te istaknuto kako su uspostavljene osnove za dugoročni utjecaj na socijalnu inkluziju djece, kao i podržavajuće okruženje za poboljšanje praksi u spomenutim oblastima.
Tekst i fotografije: Almir Panjeta