NAŠA UČENIČKA PRIČA: DRŽITE FIGE ZA BOLJE KNJIGE
Već dugi niz godina, „Projekat građanin / Ја Грађанин“ – dio Civitas programa, je dio obrazovanja za demokratiju i ljudska prava. Ovim projektom, mi kao obični građani – srednjoškolci, imamo priliku da promijenimo nešto u našem okruženju.
Naš razred, III-6 – društveno izborno područje u Prvoj gimnaziji u Zenici, izabrao je „Problem udžbenika u srednjoškolskom obrazovanju u ZE-DO Kantonu. Problem udžbenika prisutan je u našoj zajedinici i u osnovnim i u srednjim školama. Ovaj problem se prvenstveno tiče učenika i njihovih roditelja, pa profesora i ostalih uposlenika škola. Učenika se tiče iz razloga što im ovaj problem ometa obrazovanje, a profesora jer im ometa plan i program. Smatramo da je problem veoma ozbiljan, pogotovo u savremeno doba kada bi nam sav materijal za učenje i obrazovanje trebao biti na dohvat ruke. Danas, kada svi koriste tehnologiju i imaju pristup neograničenim količinama gradiva tokom obrazovanja, mi u ZE-DO Kantonu još uvijek koristimo udžbenike iz 90-ih, a nije ni rijetka pojava da profesori diktiraju lekcije jer ih uopće nema u udžbenicima, poručuju iz III -6.
Dalje dodaju kako su neki od glavnih problema udžbenika koje žele da istaknu:
- Velik broj školskih udžbenika, pri čemu se stvaraju finansijski problemi
- Zastarjele ili netačne informacije u udžbenicima
- Gramatičke greške u udžbenicima , kako stranih, tako i domaćih jezika
- Neprilagođenost udžbenika školskom planu i programu ZE-DO Kantona
- Nedostatak udžbenika/literature za specifične predmete (Primjer: etika)
- Zdravstveni problemi uzrokovani brojem udžbenika
U nastavku pročitajte više o onome što su učenici i učenice III-6 Prve gimnazije u Zenici istražili i na kakve probleme tačno ukazuju.
Smatramo da je ovaj problem je prisutan prvenstveno u našem entitetu, ali i u cijeloj državi. Argument kojim ovo možemo potkrijepiti jeste informacija da učenici u Republici Srpskoj nemaju ovaj problem. Njima udžbenici uglavnom zadovoljavaju plan i program.
Ovaj problem vlast zanemaruje iako bi joj edukacija učenika trebala biti prioritet. Za ovaj problem zaduženi su Pedagoški zavodi i Ministarstvo za obrazovanje, nauku, kulturu i sport, Kanton, i Federacija. Problem bi najbolje bilo rješavati na nivou federacije ali je moguće naći rješenja i na nivou kantona. Pored vlasti smatramo da i mi sami trebamo da radimo na rješavanju ovog problema.
Zakon koji se odnosi na ovaj problem je odgovarajući, ali se ne primjenjuje na odgovarajući način. Smatramo da bi se trebale uvesti veće sankcije i kazne u slučajevima kada se zakon u potpunosti ne poštuje.
Na osnovu provedenih intervjua sa uposlenicima Prve gimnazije u Zenici, možemo zaključiti da u našoj zajednici nema neslaganja vezanih za ovaj problem. Većina ispitanih ima isti stav o problemu udžbenika, a to je da je veoma važan problem i da se treba riješiti što prije.
Također smatramo da je važno istaknuti i finansijski problem koji se veže za ovako velik broj udžbenika. Naime, za četiri godine školovanja u gimnaziji potrebno je oko 400 KM za polovne udžbenike koje možemo naći na ulicama, a za nove udžbenike čak 600 KM.
Najčešće alternativne mjere koje se sprovode zbog nedostatka udžbenika jesu diktiranje i korištenje velikog broja zastarjelih udžbenika sa lošim statističkim podacima.
Profesori koji koriste diktiranje kao način prenošenja gradiva, koriste svoje izvore za koje nemaju dozvolu ministarstva i te taj način nije u skladu sa pedagoškim standardima.
Ovaj problem zahtijeva temeljnu razradu i promjene. Naš prvi prijedlog jeste revizija plana i programa. Svake godine je potrebno korigovati nametnuti plan i program da bi bio u skladu sa već gotovim udžbenicima. Za ovakve poduhvate potrebno je oformiti tim stručnjaka koji bi sačinjavali: psiholog, sociolog, profesori, lektori, predstavnici Vlade FBiH, predstavnici Vijeća roditelja, kao i Vijeća učenika. Nedostaci ovakve mjere javne politike su : nedovoljna zainteresovanost građana o ovom problemu kao i opće neznanje. Osim toga, Vlada ne smatra ovaj problem važnim i nije zasad spremna uložiti dovoljno novca za rješavanje, nama već velikog problema.
Još jedan od načina rješavanja ovog problema jeste korištenje e-udžbenika, korištenje online udžbenika, ili udžbenika na sticku, međutim i ovo rješenje ima negativne strane. Ovakva mjera javne politike problematična je iz razloga što pojedini predmeti nemaju online sadržaj koji nam je potreban. U tom slučaju predlažemo da svaki profesor svoje pripreme za čas radi u pdf verziji kako bi većina imala mogućnost pratiti nastavu, čak i u odsustvu.Drugi problem, neodstatak ove mjere javne politike jeste što nisu svi u mogućnosti koristiti se ovime, jer nemaju smartphone ili bilo koji drugi elektronski uređaj adekvatan za ovo rješenje.
Predlažemo također i sistem jedan predmet-jedna godina-jedan udžbenik. Ovaj sistem jeste veoma poželjan ali iziskuje dosta vremena, korekcije, stručnost i finansijske potrepštine.
Plan naše akcije obuhvata pomoć uticajnih ljudi i grupa iz našeg kantona i grada koji bi mogli da stanu uz nas i podupru naše ideje. Pored vijeća učenika i roditelja, predstavnika stranaka i ministarstva, veoma nam je važna i uloga medija koji danas imaju veliku moć u plasiranju raznovrsnih informacija i gorućih problema zajednice. Nadamo se da ćemo, uz vašu pomoć, uspjeti plasirati ovu našu učeničku priču o sve lošijim uslovima obrazovanja.